نرم افزار CRM به بزرگترین نرم افزار در بازار جهانی در سال 2017 تبدیل شد و هیچ نشانه هایی از کند شدن رشد بازار این نرم افزار وجود ندارد. نیاز روز افزون کسب و کارهای کوچک و متوسط به نرم افزار CRM باعث رقابت شدید شده است ،  به همین دلیل، قیمت استفاده از نرم افزار CRM کاهش یافته است و CRM اکنون برای کوچکترین شرکت ها با هزینه ناچیز در دسترس است. حتی در بسیاری از موارد افراد برای کاربرد­های شخصی از نرم افزار CRM بهره می­برند، زیرا گزینه های رایگان  این نرم افزار هم وجود دارد.

بر خلاف نرم افزار­های CRM  اولیه، CRM ها امروزه معمولا با مجموعه ای از ویژگی های قدرتمند و کاربری ساده برای مدیریت روابط با مشتری در اختیار کاربران قرار دارند. 

اما با وجود گزینه­ های متعدد موجود در بازار، چگونه می توان تصمیم گرفت که کدام CRM برای نیازهای کسب و کار شما مناسب است؟  پس این سوال پیش می­ آید که مهم ترین عوامل در هنگام خرید یک CRM چه مواردی هستند؟! در زیر یه بررسی عوامل مهم در هنگام خرید یک CRM می­ پردازیم.

نیاز های کسب و کار
شما باید از خودتان سوال هایی بپرسید :
آیا باید تولید سرنخ های فروش را افزایش دهم؟ اگر چنین است، به دنبال یک CRM هستید که ویژگی های بازاریابی و سرنخ های فروش قوی را ارائه می دهد.

آیا معاملات در مراحل فروش کسب و کار دچار مشکلاست؟ اگر چنین است، شما CRM را با گزارش فروش قوی نیاز دارید، که با آن بفهمید که در کدام مرحله فروش مشکل دارید و می توانید نقاط ضعف فروش خود را شناسایی کنید.

آیا نیاز به افزایش بهره وری در تیم هایی کسب و کار دارم؟ اگر چنین است، شما نیاز به یک CRM دارید که امکان داشته باشد بسیاری از فرآیندهای دستی که ممکن است در کسب و کار شما وجود داشته باشد به صورت خودکار انجام دهد.

آیا در تیم فروش کسب و کار اولویت بندی مشتریان اهمیت زیادی دارد؟ در این صورت ، به یک نرم افزار CRM نیاز دارید که سرنخ های فروش را امتیاز دهی کند تا تیم فروش بتواند بهترین فرصت های فروش را برای رسیدن به اهداف درست اولویت بندی کنید.

اینها فقط سوالاتی هستند که نیازهای شرکت شما را مشخص می کند. پس، نرم افزار CRM ای انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

قیمت CRM برای کسب و کار کوچک و متوسط
اگر شما صاحب یک کسب و کار تازه راه اندازی شده و در حال رشد هستید، و یا حتی یک کسب و کار متوسط دارید احتمالا از نظر منابع محدود هستید ، بنابراین قیمت یک مسئله بسیار مهم است.

شما می خواهید بهترین نرم افزار CRM را برای کسب و کار خود با هزینه مناسب پیدا کنید، اما ابتدا اطمینان حاصل کنید که با قیمت مورد نظر، تمام نیازهای کسب و کار خود را برآورده می کنید. بهترین انتخاب  شما احتمالا CRM  ای همه جانبه است که شامل ویژگی های اضافی مانند اتوماسیون بازاریابی و پشتیبانی مشتری باشد. توجه داشته باشید که در این مورد حتی راه حل های رایگان وجود دارد!

سهولت استفاده و یادگیری آسان
یکی از بدترین اشتباهات در هر کسب و کار، خرید یک CRM است که استفاده کردن از آن سخت است و یادگیری آن برای استفاده کارکنان دشوار باشد.

در واقع، بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Inside CRM، سهولت استفاده، مهمترین معیار (یعنی در حقیقت 65% احتمال خرید) برای خرید یک نرم افزار CRM است. زیرا اگر یادگیری و کاربری استفاده از یک نرم افزار CRM برای کارکنان سخت باشد نمی­توانند خود را با این نرم افزار CRM هماهنگ کنند، پس در نتیجه در مقابل تغییر به وجود آمده مقاومت می­کنند و کسب و کار دچار تعارض می­گردد.

پشتیبانی شرکت ارائه دهنده نرم افزار CRM برای کسب و کار
هنگامی که از نرم افزار استفاده می کنید و یا هنگامی که مشکلی دارید، ارائه دهنده شما چگونه از شما پشتیبانی می کند؟ قبل از خرید نرم افزار CRM اطمینان حاصل کنید که نوع پشتیبانی برای مشتری چگونه است. چه زمانی در دسترس هستند؟ چگونه می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید؟ آیا آنها یک برنامه خوب برای پشتیبانی دارند؟

معیارها و گزارش
همه مدیران تصمیم گیری­هایی در جهت رشد و پیشرفت کسب و کار اتخاذ می­ نمایند. مدیران نیاز دارند که بینش خود را در مورد نتایج مورد نیاز، به دست آورند تا مشخص شود چه چیزی نیاز به بهبود دارد. اگر مدیر معیارهای قدرتمند و گزارش گیری لازم را به عنوان ابزار مورد نیاز در دسترس نداشته باشد، این کار بسیار دشوار است.

یک CRM جامع برای کسب و کار کوچک و متوسط، معیارها و تجزیه و تحلیل های لازم را در مواردی مانند: وضعیت قیف فروش کسب و کار؛ وضعیت چرخه فروش؛ فروش و درآمد آینده؛ معاملات برنده و از دست رفته؛ رشد درآمد در طول زمان؛ نتایج کمپین فراهم می­ آورد.  این فقط نمونه ای از گزارشاتی است که شما میتوانید برای تصمیم گیری در جهت رشد کسب و کار خود داشته باشید، در نتیجه اطمینان حاصل کنید که نرم افزار  CRM ای را انتخاب می کنید که گزارش های قوی برای بهبود کسب و کار شما ارائه می دهد.
داشبورد
داشبوردها معمولا یک ویژگی استاندارد در یک CRM برای کسب و کار کوچک و متوسط هستند. قبل از خرید بررسی کنید تا مطمئن شوید که یک داشبورد قابل تنظیم در این نرم افزار CRM  وجود دارد و به شما اجازه می دهد آن را با هر معیارهای که می خواهید مشاهده کنید سفارشی سازی کنید. شما باید بتوانید وارد سیستم شوید و بلافاصله معیارهای مورد نیاز را در نمودارها مشاهده کنید.  نرم افزار CRM  قدرتمند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می تواند بهبود قابل توجهی در رشد درآمد داشته باشد و کارایی و بهره وری را بالا ببرد. مهم این است که قبل از خرید، نیازهای کسب و کار خود را ارزیابی کنید و به دنبال یک CRM باشید که به این نیاز­ها پاسخ مناسبی بدهد.